GODT NYTT ÅR …..

Brukshundåret 2012

Nok et år er gått og et nytt står for døren.

Her i Norge kan vi se tilbake på et fantastisk år for brukshundsporten.

På kursfronten har vi hatt stor aktivitet med NBFs ukeskurs på Sølen og Evje.
Etter disse kursene har  instruktører og kursledelse fått flotte tilbakemeldinger fra over 70 ivrige og engasjerte deltagere. LIKER!!!

På konkurransefronten har vi gjenomført flere store flotte mesterskap.

Norgesmesterskapet 2012
Arrangert i Bjugn av Fosen Brukshundklubb med stevneleder Bjørn Olsen i spissen.

The Challenge 2012
Arrangert på Sølen av NBF og Østlies Hundesenter med stevneleder Terje Østlie i spissen.

Nordisk Mesterskap 2012 i Norge
Arrangert på Voss av Voss Hundeklubb med stevneleder Audun Gudbrandstuen i spissen.

Det som imponerer meg mest er dugnadsinnsattsen som ligger i bunn for disse arrangementene.

The Challenge er arrangert av enblanding av frivellige hjelpere fra miljøene NBF, NRH, politi, forsvaret, private hundeskoler og privatpersoner.

Når det gjelder både NM og NoM så er disse arrangert av små klubber med veldig stor dugnadsånd og med noen store ildsjeler i spissen. Jeg ønsker å takke disse klubbene og spesielt ildsjelene og hjelperne som har bidratt. Uten dere hadde vi ikke fått oppleve noe av disse store øyeblikkene. TAKK !!!! LIKER J

Og de som gikk helt til topps i år var:

– Norgesmester i rundering: Hilde Nordli
– Norgesmester i spor: Kari Anne Lier Hansen
– The Challenge mester: Toril Pedersen
– Nordisk Mester i spor: Toril Pedersen
– Nordisk Mester i rundering: Monica Tegler
– Nordisk Mester i IPO: Andreas Volle
– I tillegg tok Norge Gull for lag i både spor og rundering.
– Vinner av Årets Brukshund: Toril Pedersen
– Vinner av Årets Sporhund: Toril Pedersen
– Vinner av Årets Brukslydighetshund: Toril Pedersen
– Vinner av Årets Runderingshund: Hilde Nordli

GRATULERER SÅ MASSE :-)

Klubb aktiviteter

I tillegg til alle disse store arrangementene har klubber over hele landet hatt fortløpende aktiviteter gjennom året. Det være seg, klubb treninger, kurs, brukshundprøver. Og for deltagene på prøvene så har noen debutert, noen fått etterlengtede opprykk, og andre kvallifisert seg til store mesterskap. Noen har lyktes og fått sine drømmer oppfylt og andre kanskje måttet gått i tenkeboksen for å forberede seg for nye dyster. Uansett resultat, det er dette vi synes er moro. J

Noen sitter i  forskjellige verv, andre utøver  instruktørgjerningen og andre stiller opp som dommere. Noen vil vi også kjenne igjen i flere av disse rollene. Her er det lagt ned tusenvis av dugnadstimer og jeg  vil be alle klubbene om å ta spesielt godt vare på disse, uten dem ville vi ikke hatt noen aktivitet.

Viktige datoer i 2013

23-24. februar – NBF Brukshundkonferanse & Forbundsting

08-10. august – NM 2013 for brukshund i Drammen. Arrangør Drammen Brukshundklubb

29-31. august – The Challenge 2013 på Sølen.

13-15. september – Nordisk Mesterskap 2013 i Danmark. Arrangør: DcH avdeling Hjørring.

Så med takk til alle for et flott år i 2012 ønsker jeg  alle lykke til med sine mål i 2013, måtte mange drømmer gå i oppfyllelse

Bjørnar Strand
Leder