Nom 2016

Nordisk Mesterskap for brukshunder og IPO
Nannestad, 16.- 18. september 2016

Tekst: Ellinor Antonsen
Dette året var det Norge og Nannestad som var stedet for Nordisk Mesterskap (NOM) for brukshunder og IPO.
Dette mesterskapet går på rundgang mellom Danmark, Finland, Norge og Sverige, og for 20. gang ble mesterskapet avholdt med deltakere fra alle de fire landene.
Det konkurreres i 5 grupper; rapport, rundering, spor, forsvarshund og IPO.
Norsk Brukshundsports Forbund (NBF) tar initiativ til de fire første gruppene, og NKK`s KG RIK i forhold til IPO.

Teknisk arrangør og «motor» for hele arrangementet var Nannestad og Omegn Hundeklubb. I samarbeid med medlemmer fra 5 andre hundeklubber, og NRH var det et stort stykke arbeid som skulle settes ut i praksis disse dagene i september.

Hele 49 hunder fordelt på disse 5 gruppene stilte til start. Dette krever enorme ressurser både i form av frivillige mennesker, områder til de forskjellige øvelser, arena og ikke minst konstant service opp mot de alle disse.
Klubben hadde fått en super avtale med Forsvaret, og Bjerke IL, og kunne dermed stille med områder og arena i nærhet til hverandre. Så uansett hva man skulle delta på, så var alt «kortreist». Veldig positivt i forhold til logistikken og publikum.

Mesterskapet ble åpnet Torsdag ettermiddag, og det første høydepunktet var kammerataften med trekning av helgens grupperinger.
Kammerataften ble holdt på stemningsfulle «Vikingegården». Stedet hadde en koselig atmosfære og bød på norsk «tradisjonskost» i form av spekemat og rømmegrøt.

Lørdag og Søndag var de første øvelser i gang kl. 07.30. Dommere og deltakere ble fulgt ut til de ulike områder, slik at alle var på rett plass til riktig tid.
På den flotte arenaen hos Bjerke IL var det aktivitet begge dager, til stor glede for alle som kom for å bivåne det hele som publikum. På lørdag var det lydighet for alle grupper og på Søndag hadde både Forsvarshund og IPO store deler av sine baneprogram.
Utrolig dyktige funksjonærer gjennomførte sine oppgaver på en særdeles god måte, og alle tidsplaner ble fulgt til punkt og prikke.
Ekstra hyggelig er det for arrangørene når de fra alle lands representanter får hyggelige tilbakemeldinger om spennende terreng og utfordrende øvelser.

I Nordisk Mesterskap er det regelverket fra det FCI godkjente «Nordic Style trials» som brukes. IPO kjører sitt vanlig program. Det betyr at i rapport, rundering og spor kjører man spesialøvelsen begge dager, og lydighet og feltsøk hver sin dag. Utrolig spennende fra første stund, og av erfaring vet man at resultatlista kan bli snudd på hodet på dag 2.
Norge stillte med deltakere i rundering, spor, forsvarshund og IPO.
Hele 18 dommere var «i sving» disse dagene.
Dommere var: Spor: Terje Pedersen, Rundering; Bjørnar Strand, Forsvarshund; Johnny Knutsen, IPO; Stein Ketil Presthus. I tillegg stillte vi med to overdommere; IPO; Terje Hammerseng, Rapport, Rundering, spor og Forsvarshund; Ellinor Antonsen.

Resultatmessig ble det også et fantastisk mesterskap for Norge. Tett i toppen, gjør at det blir ekstra spennende. Alle land var på pallen, enten individuelt og/eller med laget. Alle fikk med seg en hilsen fra NOM. Det er gøy, og forteller at det å satse på et Nordisk Samarbeide, forhåpentligvis vil bringe den videre.

Nok en gang; tusen takk for kjempefine dager på NOM.
Gratulerer til absolutt alle involverte med resultater, flott opptreden, stor sportsånd, kjempespennende øvelser og en god atmosfære.
Det gir en ekstra god følelse det å være en del av det norske laget, når man opplever slike dager, og man kan vel bare rett og slett konstatere at man kjenner seg stolt.
Stafett – pinnen om NOM er overlevert til Danmark, og da er det bare å ønske lykke til med forberedelser og planlegging, og så sees vi i Danmark.

Inntil da; ta vare på dere selv, hundene og alle de andre.

Pallen rundering
Pallen lagkonkurranse rundering