Salten Brukshundklubb

Salten ligger sentralt i Nordland fylke som grenser til Helgeland i sør, Ofoten i nord og Sverige i øst. Over Vestfjorden i vest ligger Lofoten. Salten består av de ti kommunene Beiarn, Bodø, Fauske, Gildeskål, Hamarøy, Meløy, Rødøy, Saltdal, Steigen og Sørfold. Salten hadde ved utgangen av 2017 om lag 83 000 innbyggere og et samlet areal på 10 387,77 km². Salten har to byer, Bodø og Fauske. Fylkesadministrasjonen i Nordland ligger i Bodø, som er fylkets største og eldste by.

Salten kan by på flere nasjonalparker, lang og vakker kystlinje, Norges nest største isbre, en fantastisk skjærgård og et magisk øyrike, grotter, mektige fjell og et godt og variert kulturtilbud. I Salten kan du både ta del i et pulserende byliv og ha unike naturopplevelser.

Salten Brukshundklubb (SBHK) er en veletablert hundeklubb, som ble stiftet i 1970 og har 50 års jubileum i år. Klubben har ca. 400 medlemmer og med mange aktiviteter og deltakere rundt i distriktet.

Salten brukshundklubb arrangerer ulike kurs i gjennom hele året. Kurs i agility, rallylydighet, hverdagslydighet, lydighet konkurranserettet grunnleggende og videregående. Det blir også gjennomført kurs i bruks som spor, rundering og feltsøk.

SBHK tilbyr organisert trening for hundeeiere på alle nivå og har flere stevner i året innen LP, rallylydighet, agility, bruks og utstilling.

Klubben har arrangert NM for brukshunder i 1987, 1995, 2000, 2010 og er så heldig å få arrangere NM i bruks i 2020 sammen med NBF